Rate this post

Gęstość widmowa

Przebiegi czasowe i widma sygnałów dźwiękowych a) ton, b) dźwięk złożony (składowa podstawowa + trzecia harmoniczna), c) dźwięk klarnetu = 180 Hz), d) szum o widmie ciągłym, złożony z nieskończenie wielu tonów o amplitudach jednakowej wartości, niezależnie od częstotliwości, nazywany jest szumem białym analogicznie do światła białego złożonego z olbrzymiej ilości różnych barw (widoczne jest to przy rozszczepieniu światła białego przez pryzmat).
Odpowiednikiem tonu jest wspomniane już promieniowanie monochromatyczne o ściśle określonej długości fali. W przypadku zmieszania pewnej kombinacji promieniowań monochromatycznych otrzymuje się barwę nazywaną barwą chromatyczną. Jak widać, również w tym przypadku sięgnięto w akustyce do analogii z optyką i brzmienie dźwięków, na które składają się zmieszane w różnych proporcjach tony, określa się jako barwę dźwięków.