Rozwój placówek przedszkolnych na przestrzeni lat
Niektórzy dzisiejsi 30-latkowie bardzo dobrze pamiętają czasy przedszkolne. Sale placówek publicznych były wypełnione po brzegi, a zajęcia dodatkowe ograniczały się wyłącznie do gimnastyki, religii, w niektórych przypadkach do nauki języka obcego.
Przedszkola, które funkcjonują dzisiaj w niczym nie przypominają tych sprzed 25 lat. Pedagodzy to wykwalifikowana kadra, która nie poprzestaje wyłącznie na tytule magisterskim. Nauczyciele przedszkolni wciąż się kształcą, zdobywając coraz to nowsze dyplomy. Przedszkolanka może być równocześnie logopedą, filologiem języka obcego, instruktorem gimnastyki korekcyjnej, czy też specjalistą od oligofrenopedagogiki.
Zajęć dodatkowych w placówkach przedszkolnych jest coraz więcej. Rodzice chętnie zapisują swoje pociechy na lekcje sztuk walki, tańca, szachów, robotyki, matematyki, sensoplastyki. Wybór jest tu naprawdę ogromny.
W Polsce powstaje wiele specjalistycznych placówek, które mają na celu zapewnić dzieciom z zaburzeniami prawidłowe warunki do rozwoju psychofizycznego. Wśród nich wyróżnia się na przykład: przedszkole dla dzieci z autyzmem Lublin, przedszkole przystosowane do nauczania dzieci niepełnosprawnych, czy punkty integracyjne, w których zdrowe maluchy mają całoroczny kontakt z dziećmi chorymi.