CEL CZYNNOŚCI PODPORZĄDKOWANIA
Ale przecież niektóre zadania i zabiegi powtarzają się i są dobrze znane uczonym z resortów różnych. A zatem niektóre działania powinny być — do pewnych granic — jednakowe. Wspólne są też niektóre problemy metodologiczne, przynajmniej badaczom w obrębie nauk doświadczalnych, w szerokim sensie tego słowa tak powtarzają się czynności porządkowania, klasyfikowania czytania materiału naukowego. A w naukach doświadczalnych występuje m. in. wspólny i raczej trudny problem metodologiczny stwierdzania faktów naukowych.Celem czynności podporządkowania i klasyfikowania nie jest po prostu staranne przechowanie materiałów. To rozumie się samo przez się i ma znaczenie pomocnicze. Chodzi tu natomiast o proces — można by rzec — wydobywania faktów z materiału „surowego” — a więc o stwierdzenie prawd naukowych. Jest to jedna z najważniejszych czynności w badaniu naukowym i w szeroko pojętej pracy naukowej. Niemało od jej jakości zależą poznawcze wyniki pracy. Warto więc przyjrzeć się tej sprawie.